W ramach naszego cyklu , poświęconego doświadczeniom organów nadzorczych w rozumieniu Rozporządzenia 679/2016/UE zebranych w ciągu pierwszego roku jego stosowania, przedstawiamy Państwu odpowiedzi jakie otrzymaliśmy na nasze pytania od przedstawiciela Urzędu Komisarza ds. Ochrony Danych Osobowych Cypru.
Poniżej przedstawiono tłumaczenie odpowiedzi przesłanych przez organ.
-
Jakie zmiany prawne / organizacyjne zostały wprowadzone przez Państwa biuro w związku z wdrożeniem RODO?
– Nasze biuro pozyskało 6 nowych pracowników w celu egzekwowania RODO, jak również przepisów dotyczących wolności informacji, które wejdą w życie w grudniu 2020 r.
– Ustawa (Cypryjska – red.) uzupełniająca RODO, która została uchwalona w lipcu 2018 r. przewiduje mianowanie Komisarza na 6 lat (wcześniej Komisarz był mianowany na 4 lata)
-
Jaki był najtrudniejszy aspekt Państwa przygotowania do RODO?
Najtrudniejszym aspektem było szkolenie inspektorów ochrony danych w sektorze publicznym i prywatnym oraz dostosowane seminaria dla różnych sektorów, aby firmy / organizacje na Cyprze mogły być zgodne z RODO na czas.
-
Czy doświadczyli Państwo dużych zmian w stosunku do liczby otrzymanych wniosków? Czy charakter spraw uległ zmianie?
– Zauważyliśmy wzrost liczby wniosków o prawo dostępu i usunięcia, prawdopodobnie ze względu na zwiększoną świadomość opinii publicznej na temat ich praw do ochrony danych.
-
Jaki jest Państwa największy sukces?
– Znaczny wzrost świadomości społecznej na temat ich praw
-
Co uważają Państwo za największą porażkę / pytania wymagające dalszej pracy?
Wiele witryn internetowych na Cyprze nie jest jeszcze zgodnych z przepisami dotyczącymi uzyskiwania zgody na wykorzystanie plików cookie.
-
Co było dla Państwa największą niespodzianką po wejściu w życie RODO?
Liczba przypadków naruszenia danych osobowych (ponieważ wcześniej nie było obowiązku informowania naszego Urzędu o naruszeniach danych osobowych).
-
Które z Państwa decyzji uznalibyście za najbardziej interesujące?
Jedna z najciekawszych decyzji naszego Biura dotyczyła firmy stosującej metodę „Bradford Factor” do „oceniania” krytyczności zwolnień lekarskich pracownika (np. w celu oznaczenia, że krótkie, częste i nieplanowane zwolnienia chorobowe pracowników mają większy wpływ na firmę). Komisarz uznał, że metoda ta nie ma podstawy prawnej, a administrator nie wykazał, że jego zgodny z prawem interes przeważa nad interesami lub podstawowymi prawami i swobodami pracowników. Ponadto nie ma żadnego wyjątku od art. 9 ust. 2.
Niestety nie mamy jeszcze tekstu w języku angielskim na temat tej decyzji.
-
Jakie obszary wymagałyby Państwa działań w najbliższej przyszłości?
– Procedury mechanizmu zgodności dotyczące przekazywania danych do państw trzecich (BCR)
– badanie i ocena wpływu na prywatność, kodeksy postępowania i procedury certyfikacyjne.
-
Czy rozważają Państwo jakieś zmiany organizacyjne w świetle doświadczeń zdobytych w pierwszym roku stosowania RODO?
Nie w tej chwili.
-
Jaką przyszłość widzą Państwo dla ochrony danych osobowych w przyszłym roku? Jakie byłyby kierunki dalszych zmian w tej dziedzinie?
Nie spodziewamy się żadnych poważnych zmian w dziedzinie ochrony danych w następnym roku, ponieważ RODO zostało niedawno uchwalone, z wyjątkiem zasad ochrony danych w łączności elektronicznej, w których nasz Urząd śledzi dyskusje dotyczące przyjęcia rozporządzenia ePrivacy, które może mieć wpływ na niektóre zasady łączności elektronicznej.
Polecamy także:
Doświadczenia Rumuńskiego organu po wdrożeniu RODO
Doświadczenia Łotewskiego Organu Nadzorczego po wdrożeniu RODO