Widzisz nieprawidłowości w swojej organizacji i chciałbyś coś z tym zrobić, ale boisz się konsekwencji? Lubisz swoje miejsce pracy, ale ktoś obok niewłaściwie zachowuje się wobec innych osób i nie reaguje na Twoje uwagi? Tu wkracza instytucja sygnalisty.
Bohaterowie są wśród nas
W takiej sytuacji by zgłosić nieprawidłowości czy to wewnętrznie czy też publicznie za pośrednictwem mediów trzeba mieć wiele odwagi osobistej i wręcz ponadprzeciętną troskę o interes organizacji. Ponadto, konieczna jest wiara, że odpowiednie osoby zareagują adekwatnie do zgłoszenia i podejmą kroki, które w przyszłości wyeliminują takie nieprawidłowości.
Zdając sobie sprawę jak wiele przeciwności musi pokonać osoba chcąca zgłosić nieprawidłowości i jednocześnie wiedząc jak wiele korzyści z takich zgłoszeń może wyniknąć dla organizacji ustawodawca unijny zdecydował się wprowadzić rozwiązanie, które ma ochronić osoby zgłaszające nieprawidłowości. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii. Polski ustawodawca właśnie pracuje nad ustawą, która wdraża przepisy dyrektywy.
I Ty możesz zostać bohaterem
Dzięki wprowadzanym rozwiązaniom osoba widząca nieprawidłowości będzie mogła wykorzystać wewnętrzną ścieżkę zgłoszeń, którą każdy pracodawca zatrudniający powyżej 250 osób (ale w sumie nie tylko on) będzie zobowiązany przygotować. W ramach przyjętych rozwiązań osoba zawiadamiająca (sygnalista) nie będzie mogła być szykanowana, ani ponosić innych negatywnych konsekwencji. Co więcej, w wyniku zgłoszenia w organizacji muszą zostać podjęte konkretne działania, które będą miały na celu ustalenie czy faktycznie nieprawidłowości mają miejsce. W przypadku potwierdzenia zgłoszenia, konieczne będzie wdrożenie środków, które spowodują zaprzestanie dalszych działań niszczących organizację.
Wilk syty i owca cała
Wcześniej lub później prawie każda organizacja będzie musiała wprowadzić odpowiednie mechanizmy, które pozwolą na zgłaszanie nieprawidłowości i prowadzenie postępowań wyjaśniających. Ważne jest by wdrażając takie rozwiązania pamiętać, że korzyści może tu odnieść każda ze stron. A więc zgłaszający, którego skarga zostanie załatwiona po jego myśli, ale także pracodawca, który uzdrowi wewnętrzny proces. Dzięki dobrze działającemu mechanizmowi zgłaszania i reagowania na zgłoszone nieprawidłowości organizacja może uniknąć strat. Dlatego warto zadbać o dobry system zgłaszania aby problemy rozwiązywane były na poziomie organizacji a nie organów kontrolnych, czy mediów.