W ostatnich latach bardzo głośno jest o różnego rodzaju oszustwach, którego ofiarą padają w dużej mierze osoby starsze. Chyba każdy słyszał o oszustwach „na wnuczka”, czy „na policjanta”, których celem było wyłudzenie pieniędzy od ofiary. Niestety, przestępcy nieustannie modyfikują swoje metody i stosują coraz bardziej wymyślne sposoby oszustw. W ostatnim czasie zaobserwować można nowe mechanizmy, których celem jest nie tyle bezpośrednie pozyskanie pieniędzy od ofiary oszustwa, co pozyskanie jej danych, które następnie mają posłużyć przestępcom np. do zaciągnięcia pożyczki.

Grupa szczególnego ryzyka
Grupą szczególnie narażoną na wszelkiego rodzaju oszustwa i wyłudzenia są niestety osoby starsze. Przestępcy często cynicznie wykorzystują łatwowierność seniorów i ich niewiedzę w zakresie funkcjonowania nowych technologii. Zdarza się, że pomimo szeroko zakrojonych akcji informacyjnych, osoby starsze (ale nie tylko) wciąż padają ofiarami takich samych schematów oszustw, przekazując przestępom nieraz bardzo duże kwoty pieniężne. Problem polega również na tym, że przestępcy nieustannie zmieniają i modyfikują swoje metody. Okazuje się, że przedmiotem zainteresowania oszustów stają się coraz częściej dane osobowe, które w następnej kolejności służą im do podjęcia prób podszycia się pod tożsamość ofiary.
Oszustwo ,,na książkę telefoniczną”
Oszustwo „na książkę telefoniczną” jest nową metodą stosowaną przez przestępców. Oszustwo to przybiera postać oszustwa telefonicznego. Oszust dzwoni do ofiary, podszywając się pod pracownika firmy telekomunikacyjnej i informuje ją o tym, że opracowywana jest nowa książka telefoniczna. Następnie przestępca pyta daną osobę ,,czy jest zainteresowana”, a uzyskawszy odpowiedź twierdzącą rozłącza się. Parę tygodni później pod drzwiami ofiary pojawia się osoba podająca się za kuriera z książką, za którą żąda zapłaty, pod groźbą postępowania sądowego. Oszust w takim przypadku najprawdopodobniej będzie utrzymywał, że ofiara zawarła telefonicznie umowę, usiłując zastraszyć ją i w ten sposób zmusić do zapłacenia określonej kwoty.
Nowe oszustwo ,,na policjanta”
Zaobserwować można również nowy wariant oszustwa ,,na policjanta”. Polega on tym razem nie na bezpośrednim wyłudzeniu gotówki, a danych pozwalających na zaciągnięcie zobowiązania finansowego, w tym np. pożyczki. Oszust w takim przypadku wmawia potencjalnej ofierze przez telefon, że policja złapała przestępców ze sfałszowanymi dowodami osobistymi i prosi o weryfikację danych. Korzystając z podstępnie pozyskanych danych (numer PESEL, numer i seria dowodu osobistego etc.), oszuści podejmują próbę zaciągnięcia zobowiązania, np. pożyczki.
Jak się chronić?
Niezależnie od sposobów i technik psychologicznych stosowanych przez oszustów, najlepszą ochroną jest przede wszystkim szeroko rozumiana ostrożność. W przypadku np. oszustwa „na książkę telefoniczną” – trzeba pamiętać o weryfikacji podejrzanych połączeń rzekomo pochodzących od firmy telekomunikacyjnej. W razie jakichkolwiek podejrzeń, warto zakończyć połączenie. Trzeba też pamiętać, że sama odpowiedź ,,tak” na pytanie ,,czy jest się zainteresowanym” w żaden sposób nie tworzy wiążącej umowy. Jeżeli osoba podająca się kuriera grozi odpowiedzialnością prawną za nieopłacenie rzekomego zamówienia, warto rozważyć powiadomienie policji. Jedną z najlepszych metod uchronienia się przed potencjalnymi skutkami pozyskania danych przez przestępców jest zastrzeżenie numeru PESEL. Jeżeli numer PESEL jest zastrzeżony, przestępcy co do zasady nie będą mieli możliwości np. zaciągnięcia pożyczki w banku. Zastrzeżenie numeru PESEL jest bezpłatne i bardzo proste.
Na łamach portalu GDPR.PL opublikowaliśmy prostą instrukcję opisującą krok po kroku, w jaki sposób można zastrzec numer PESEL i w jaki sposób można cofnąć zastrzeżenie.
Zastrzeżenie i cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL- prosta instrukcja jak to zrobić!
Źródło: