Od dnia 7 lipca 2024 roku, wszelkie nowo homologowane pojazdy osobowe, dostawcze oraz ciężarowe (klasy M i N) będą zobligowane do posiadania systemu ADDW (Advanced Driver Distraction Warning). Ten system będzie miał na celu pomóc kierowcy utrzymać uwagę na drodze.
Na czym to polega?
Wedle rozporządzenia delegowanego Komisji Europejskiej do rozporządzenia Parlamentu UE 2019/2144, system ADDW to: „układ, który pomaga kierowcy w utrzymaniu koncentracji uwagi na sytuacji na drodze i ostrzegający kierowcę, gdy jego uwaga jest rozproszona. Funkcję tę może spełniać na przykład układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze, i ostrzegać kierowcę, gdy jest on rozproszony”.
Wyposażenie takiego systemu w aucie powoduje, że jeśli kierowca spuszcza wzrok z drogi na dłużej niż 6 s przy prędkości od 20 do 50 km/h lub na dłużej niż 3,5 s przy prędkości wyższej niż 50 km/h, to włączany jest system dźwiękowy, który ostrzega kierującego.
To nowe obligatoryjne wyposażenie samochodu będzie dotyczyło tylko nowych aut. Począwszy od 7 lipca 2024 roku, wszystkie nowo homologowane samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe (k lasy M i N) będą zobowiązane do posiadania systemu ADDW. Natomiast od 7 lipca 2026 roku to wymaganie będzie obejmować wszystkie nowe pojazdy tych kategorii.
Jak działa ten system ADDW?
System ADDW w swoich założeniach polega na kontroli obszaru, na który patrzy kierowca. Będzie szczególnie uczulony na punkcie obszaru 3, który jest umiejscowiony poniżej linii zegarów, około 30 stopni poniżej poziomej linii, którą wyznacza perspektywa oczu zwróconych prosto przed siebie. To określenie obszaru 3 zostało zaprojektowane w taki sposób, aby ostrzeżenia pojawiały się, gdy kierowca próbuje korzystać z trzymanego w dłoni telefonu, czy też ze wbudowanej klimatyzacji. Jeśli spojrzenie kierującej osoby będzie utrzymywać się zbyt długo w obszarze 3, pojazd automatycznie zareaguje. Zgodnie z regulacjami, alarm będzie zarówno dźwiękowy, jak i jednocześnie poprzez sygnał graficzny lub w formie odczuwalnego drżenia kierownicy (haptycznego).
Ochrona prywatności
Wedle unijnego dokumentu system ADDW powinien operować bez zbierania danych biometrycznych użytkowników pojazdu. W tym kontekście biometryczne dane osobowe odnoszą się do specjalnego przetwarzania technicznego informacji dotyczących cech fizycznych, fizjologicznych lub behawioralnych osoby fizycznej. Te dane umożliwiają lub potwierdzają jednoznaczną identyfikację danej osoby, takie jak obraz twarzy lub dane daktyloskopijne. Warunek ten nie oznacza, że system ADDW nie może korzystać z danych z kamery (lub kamer) zamontowanych w pojeździe, ale zakazuje identyfikacji konkretnych osób.
To na producencie systemu ADDW będzie spoczywał obowiązek zaprojektowania takiego mechanizmu, aby spełnić warunki wskazane w rozporządzeniu.
Dalsze ingerencje w pojazdy
System ADDW i inne systemy kontroli kierowcy to trend, który będzie się rozwijał. Wiąże się bowiem z dążeniem do polepszenia bezpieczeństwa na drogach i wsparcia kierujących w bezpiecznej jeździe. Jednocześnie jest to ciągłe wyzwanie w zakresie ochrony naszej prywatności.