GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD
Portal o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych

Meta Quest szpieguje w wirtualnej rzeczywistości (?)

Autor: Redakcja
Udostępnij publikację:

Najnowsza aktualizacja polityki prywatności firmy Meta ujawnia plany rozpoczęcia gromadzenia „zanonimizowanych” danych od użytkowników gogli VR Meta Quest, rodząc obawy o prywatność i bezpieczeństwo danych w wirtualnej rzeczywistości.

Meta Quest szpieguje w wirtualnej rzeczywistości (?)

Dane z VR i nie tylko

Meta Quest to seria gogli VR produkowanych przez firmę Meta, pozwalających na wysoce realistyczne zwiedzanie wirtualnej rzeczywistości. Jest to zaawansowany sprzęt, który podczas swojej pracy zbiera sporo informacji o aktywności użytkowników. Teraz Meta postanowiła je wykorzystać.

Meta wkrótce rozpocznie „zbieranie anonimowych danych” od użytkowników Meta Quest. Będzie gromadzić informacje m.in. o ruchu dłoni, ciała i oczu; informacje z kamery; „informacje o środowisku fizycznym”; oraz informacje o „wydarzeniach wirtualnej rzeczywistości, w których uczestniczysz”.

Podczas gdy Meta zapewnia, że zebrane dane zostaną zanonimizowane, aby zapobiec identyfikacji osoby, ten ruch rodzi nieuniknione pytania o skuteczność wykorzystanych technik anonimizacji i potencjał ponownej identyfikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę wcześniejsze incydenty, w których „anonimowe” dane zostały finalnie powiązane z osobami fizycznymi.

Brak opcji opt out

Użytkownicy Meta Quest są poważnie zaniepokojeni brakiem klauzuli opt-out dla tej nowej polityki gromadzenia danych. Chociaż istnieje niewielki podzbiór danych, których użytkownicy mogą nie udostępniać, szersze anonimowe gromadzenie danych nie oferuje możliwości rezygnacji, potencjalnie zmuszając użytkowników do zaakceptowania tych warunków w celu dalszego korzystania z zestawów Meta Quest.

Pomiędzy interesem  a prywatnością użytkowników

Prawa podmiotów danych, a interes spółki często mogą stać ze sobą w konflikcie. Zwykle firma chce w pełni wykorzystywać dane, które otrzymuje podczas świadczenia usług czy sprzedaży towarów. Musi jednocześnie pamiętać, że takie działania mogą nieść ze sobą zagrożenia dla prywatności użytkowników. Stąd zalecana dbałość o przejrzyste informowanie i – tam gdzie to stosowne – szanowanie swobody wyboru przez odbieranie dobrowolnych zgód.

 

Źródło:

https://arstechnica.com/gaming/2024/02/meta-will-start-collecting-anonymized-data-about-quest-headset-usage/

 

 

Jesteśmy częścią grupy Omni Modo
Odwiedź nas na naszych profilach
Newsletter
Ustawienia cookies