GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD
Portal o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych

Dane pozostawione w sklepie internetowym, czyli jak ratować porzucony koszyk zgodnie z RODO

Dane pozostawione w sklepie internetowym, czyli jak ratować porzucony koszyk zgodnie z RODO

Porzucony koszyk zakupowy to problem, z którym mierzy się każdy sklep internetowy. Klient odwiedza stronę internetową, ogląda produkty, które zamierza kupić, wrzuca je do koszyka i nie kończy procesu zakupowego. Przyczyny niedokończenia zakupów mogą być różne – świadoma rezygnacja lub odstąpienie z przyczyn nieleżących po jego stronie (np. przez błąd systemu, przerwanie połączenia z Internetem co uniemożliwia dokończenie zakupów).

Sklepy internetowe starają się za wszelką cenę „odzyskać porzucone koszyki” i doprowadzić do finału proces zakupowy. Jednym z najbardziej znanych rozwiązań jest zastosowanie kampanii e-mailingowej. Taka kampania ma na celu zmotywowanie klientów do powrotu na stronę internetową i sfinalizowania zakupów. Czy RODO stoi na przeszkodzie takim działaniom?

Oczywiście, że nie! Sklepy internetowe mogą kontaktować się ze swoimi klientami w sprawie niedokończonych zakupów. Ponadto, nie ma żadnych przeciwwskazań, by dodatkowo zachęcać klientów niewielkimi rabatami.

Sklep internetowy, jako administrator danych osobowych klientów, może przetwarzać ich dane osobowe by sfinalizować proces zakupu, opierając swoje działanie na różnych podstawach prawnych, w zależności od przyczyny porzucenia koszyka przez klienta. Przetwarzanie danych osobowych przez sklep internetowy w celu kontaktu w sprawie niedokończonych zakupów może odbywać się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b RODO tj. gdy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy – w przypadku, gdy przyczyną niedokończenia zakupów jest błąd techniczny, w wyniku którego osoba, której dane dotyczą nie ma możliwości dokończenia zakupów (np. błąd systemu, zerwanie połączenia z Internetem). W tej sytuacji rozpoczęcie zakupów przez klienta będzie stanowiło działanie zmierzające do zawarcia umowy ze sklepem internetowym, natomiast kontakt ze strony sklepu internetowego będzie „działaniem podjętym na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy”.

Ponadto, przetwarzanie danych osobowych przez sklep internetowy w celu kontaktu w sprawie niedokończonych zakupów może odbywać się na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO tj., gdy przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora, gdzie uzasadnionym interesem sklepu internetowego będzie odpowiedź na działania podjęte przez klienta (odpowiedź na kontakt podjęty przez klienta) – w przypadku gdy, podczas realizacji zakupów klient z nich zrezygnował lub z innych nieznanych przyczyn zaprzestał ich kontynuowania.

Jako, że niemożliwe jest określenie przez sklep internetowy przyczyny porzucenia koszyka przez klienta, sklep może kontaktować się ze wszystkimi klientami, którzy przerwali zakupy, by pomóc im w przypadku problemów technicznych, ale też zachęcić do dokończenia transakcji. Należy jednak pamiętać, że wobec takich klientów trzeba spełnić obowiązek informacyjny. Zatem, sklep internetowy w wiadomości email w sprawie porzuconego koszyka powinien spełnić obowiązek informacyjny, w którym wskaże odpowiednie podstawy przetwarzania danych osobowych tj. art. 6 ust. 1 lit. b i f RODO, cel kontaktu, a także wszystkie inne informacje wymagane przez art. 13 RODO.

 

 

Udostępnj publikację:
Jesteśmy częścią grupy Omni Modo
Odwiedź nas na naszych profilach
Newsletter