Monitoring pracowniczy to ogólne określenie na wszelkie formy kontroli pracy i zachowań pracowników podczas pobytu w pracy.
Monitoring pracowniczy może przybierać różne formy np.:
- sprawdzanie wykazu połączeń telefonicznych z telefonu służbowego;
- kontrola odwiedzanych stron internetowych;
- kontrola poczty elektronicznej;
- kontrola czasu pracy;
- monitoring kamer;
- monitoring lokalizacji pracowników.
Badania trzeźwości pracowników – mamy przełom! 9 odcinek podcastu Omni Modo
W różnych przypadkach będzie dochodziło do przetwarzania różnych danych osobowych, więc należy odpowiednio zastosować ośrodki organizacyjne i techniczne.
Szczególną formą kontroli jest monitoring wizyjny, to szczególny nadzór nad terenem zakładu pracy lub terenem wokół zakładu pracy w postaci środków technicznych umożliwiających rejestrację obrazu. Monitoring ten wiążę się oczywiście z przetwarzaniem danych osobowych w postaci wizerunku, w związku z tym odnoszą się do niego również wymagania z RODO.
Wedle kodeksu pracy wprowadzenie przez pracodawcę monitoringu wizyjnego może nastąpić, gdy jest to niezbędne do:
- zapewnienia bezpieczeństwa pracowników
- ochrony mienia
- kontroli produkcji
- zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
Wprowadzenie monitoringu pracowniczego nie wymaga zgody jako podstawy przetwarzania danych osobowych.
Wobec pracowników powinien zostać spełniony obowiązek informacyjny określony w art. 13 RODO. Możliwe jest zastosowanie w tej sytuacji warstwowych not informacyjnych. To oznacza, że możliwe jest spełnienie obowiązku informacyjnego np. poprzez zawieszenie tabliczki informacyjnej zawierającej informacje o tym przez kogo, w jakim celu jest prowadzony monitoring oraz o przysługujących prawach w związku z przetwarzaniem danych osobowych.
Zadaj pytanie ekspertowi
Masz pytanie związane z RODO i potrzebujesz porady?
Świetnie trafiłeś! Od 18 lat zapewniamy wsparcie w zakresie ochrony danych osobowych.
Napisz do nas >>