Dwie duże japońskie grupy medialne (Nikkei i Asahi Shimbun) wspólnie pozwały zajmującą się rozwojem sztucznej inteligencji spółkę Perplexity. Powodowie twierdzą, że rozwijane przez Perplexity modele językowe wykorzystywały materiały prasowe z należących do nich portali internetowych, ignorując środki techniczne które miały zapobiec takiemu wykorzystaniu. Dodatkowo, powodowie wskazali, że Perplexity wskazywało opublikowane przez nich artykuły, jako źródło nieprawdziwych informacji. Każdy z powodów domaga się od spółki ok. 2 miliardów jenów odszkodowania (ok. 50 milionów złotych) i usunięcia wskazanych artykułów z bazy Perplexity.

AI a prasa
Jednym z zasadniczych problemów związanych z modelami sztucznej inteligencji jest wykorzystanie przez nie dostępnych w Internecie informacji do trenowania AI. Problem jest doniosły z perspektywy ochrony danych osobowych, ale ma też ogromne znaczenie z punktu widzenia praw autorskich. Szczególnie zainteresowane tym problemem są przedstawiciele mediów, którzy podejmują środki prawne do walki z wykorzystaniem ich artykułów przez modele językowe. W Europie trwają już pierwsze postępowania sądowe dotyczące tego zagadnienia. Jedna z takich spraw trafiła nawet przed oblicze Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE rozstrzygnie czy LLM może korzystać z publikacji prasowych – GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD), który ma rozstrzygnąć o relacji między AI, a prawem autorskim.
Nikkei i Asahi Shimbun kontra Perplexity
Japońscy wydawcy również reagują na wykorzystanie swoich artykułów przez AI. Nikkei i Asahi Shimbun (dwie grupy mediowe należące do największych w Japonii), złożyły w Tokio wspólny pozew przeciwko Perplexity, jednej z firm technologicznych udostępniających swoim użytkownikom modele typu LLM (duże modele językowe). Powodowie zarzucają pozwanemu, że działanie jego AI narusza prawa autorskie wydawców artykułów.
W ocenie powodów, należący do Perplexity LLM, wykorzystuje ich artykuły, obchodząc zabezpieczenia. Chodzi tu o tzw. paywalle, czyli środki uniemożliwiające swobodny dostęp do artykułów, osobom nie będącym płatnymi subskrybentami danego czasopisma. Ponadto, wydawcy uważają, że działanie LLM uderza w ich wiarygodność dziennikarską. Wskazują bowiem, że AI Perplexity podaje fałszywe informacje, błędnie powołując się na ich artykuły jako źródło. Nie jest to pierwszy pozew o podobnym charakterze w Japonii – obecnie toczy się również postępowanie, w którym Perplexity zostało pozwane przez inną japońską gazetę – Yumiori.
Problemy z Perplexity
Wojna między Perplexity, a przedsiębiorstwami prasowymi trwa od dawna i na wielu frontach. Działanie modelów AI Perplexity było krytykowane, m.in. na łamach New York Post, a BBC i New York Times podjęły działania prawne przeciwko spółce. Trwa jednak poszukiwanie rozwiązań ugodowych – Time i der Spiegel miały zawrzeć z Perplexity porozumienia, na podstawie których wydawcy będą otrzymywać dochód, zależny od tego jak często LLM Perplexity będzie odwoływał się do ich artykułów w generowanych odpowiedziach.
Źródło:
https://www.ft.com/content/79a88d1a-d914-4188-8792-0a20973b39a1