W tej części cyklu poświęconego ustawie o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679, omówione zostaną najistotniejsze zmiany w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Jak daleko idą projektowane zmiany?
W ustawie o prawach konsumenta po art. 4 dodaje się art. 4a w brzmieniu:
„Art. 4a. 1. Administrator będący przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, wykonuje obowiązki informacyjne określone w art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), zwanym dalej „rozporządzeniem 2016/679”, w zakresie umów, o których mowa w rozdziale 2 i 3, przez wywieszenie w widocznym miejscu w lokalu przedsiębiorstwa lub udostępnienie na swojej stronie internetowej stosownych informacji.
Zmiany w zakresie praw konsumentów dotyczyć będą mikroprzedsiębiorców. Stanowi o tym dyspozycja dodanego w nowelizacji art. 4a ust. 1, dotycząca „administratora będącego przedsiębiorcą, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców”.
Zgodnie z treścią przywołanego przepisu mikroprzedsiębiorcą jest przedsiębiorca, który w co najmniej jednym roku z dwóch ostatnich lat obrotowych spełniał łącznie następujące warunki:
- a) zatrudniał średniorocznie mniej niż 10 pracowników oraz
- b) osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz z operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 2 milionów euro.
Dlaczego tylko mikroprzedsiębiorcy? W uzasadnieniu do projektu wskazano, że „Co do zasady, całość obowiązków przewidzianych RODO, w jego literalnym brzmieniu, obciąży w równym stopniu wszystkich przedsiębiorców, bez względu na ich wielkość, możliwości organizacyjne, doświadczenie, czy zakres przetwarzanych danych. Nie może też budzić żadnych wątpliwości, że w celu dostosowania się do wymogów RODO najmniejsi przedsiębiorcy będą musieli ponieść wysokie koszty (czy to w celu zatrudnienia wyspecjalizowanego pracownika czy zapewnienia sobie fachowego doradztwa prawnego). W porównaniu do skali prowadzonej działalności wydatki te będą stanowiły dla nich nieproporcjonalnie większe obciążenie aniżeli w przypadku firm dużych, które najczęściej dysponują odpowiednim zapleczem organizacyjnym oraz środkami finansowymi. Z tego powodu projektodawca proponuje doprecyzowanie na poziomie prawa krajowego, że najmniejsi przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorcy, którzy – co do zasady – nie udostępniają przetwarzanych przez siebie danych innym administratorom) będą mieli możliwość wypełnienia części ciążących na nich na podstawie art. 13 RODO obowiązków informacyjnych w określony sposób”.
Artykuł 4a ust. 1 dotyczy kwestii realizacji obowiązku informacyjnego przez mikroprzedsiębiorcę w przypadku zbierania danych od osoby, której dane dotyczą przy zawieraniu umów, o których mowa w rozdziale 2 i 3 ustawy o prawach konsumenta. Rozdział 2 omawianej ustawy dotyczy obowiązków przedsiębiorcy w umowach innych niż umowy zawierane poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Natomiast rozdział 3 reguluje obowiązki przedsiębiorcy w umowach zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. Zgodnie z powyższym, przedsiębiorca będzie mógł zamieścić informacje, o których mowa w art. 13 RODO, bądź to w widocznym miejscu w lokalu swojego przedsiębiorstwa, bądź też na swojej stronie internetowej.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli osoba, której dane dotyczą, nie ma możliwości zapoznania się z informacjami, o których mowa w art. 13 rozporządzenia 2016/679.
Z treści art. 4a ust. 2 wynika, że warunkiem uznania ww. obowiązków informacyjnych za spełnione jest to, że osoba fizyczna, której dane dotyczą, będzie miała faktyczną możliwość zapoznania się z informacjami, o których mowa w art. 13 RODO. Z tego wynika, że administrator danych nie może umieścić klauzuli informacyjnej w miejscu, które uniemożliwia lub znacząco utrudnia konsumentowi zapoznanie się z jej treścią.
- Przepisu ust. 1 nie stosuje się do administratora danych, który:
1) przetwarza dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 rozporządzenia 2016/679, lub
2) udostępnia je innym administratorom, z wyjątkiem przypadku gdy:
- a) osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na udostępnienie swoich danych, albo
- b) udostępnienie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku ciążącego na administratorze.”.
Artykuł 4a ust. 3 stanowi, że ułatwienia dla administratorów danych przewidziane w ust. 1 omawianego przepisu nie będą miały zastosowania w przypadku, gdy administrator:
1) przetwarza dane, o których mowa w art. 9 ust. 1 RODO (tj. dane „wrażliwe”), lub
2) udostępnia je innym administratorom, z wyjątkiem przypadku gdy:
- a) osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na udostępnienie swoich danych, albo
- b) udostępnienie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku ciążącego na administratorze.
Powyższa regulacja zawęża zastosowanie art. 4a ust. 1. Będzie to miało miejsce w przypadku, gdy administrator będzie przetwarzał dane „szczególnej kategorii” wymienione w art. 9 ust. 1 RODO. Co więcej, administrator, który udostępnia dane innym administratorom również nie będzie mógł korzystać z ułatwień przewidzianych w ust. 1, chyba że osoba, której dane dotyczą, wyraziła zgodę na udostępnienie swoich danych lub udostępnienie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku ciążącego na administratorze.
Podsumowanie
Wprowadzone dla mikroprzedsiębiorców ułatwienia w zakresie spełniania obowiązków informacyjnych wskazanych w art. 13 RODO należy ocenić pozytywnie, przy czym specyfika konkretnych branż może wymagać podejmowania przez nich innych sposobów dotarcia do podmiotów danych niż wskazane w przepisie. Zasadniczo jednak proponowana regulacja pozwoli zmniejszyć dolegliwość i problemy praktyczne wynikające z konieczności przekazywania stosownych informacji, przy jednoczesnym zapewnieniu należytej ochrony podmiotom danych. Podkreślić należy, że nowelizacja pozostaje bez wpływu na prawa i obowiązki pozostałych przedsiębiorców.