GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD
Portal o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych
10 kwietnia 2019

UOKiK apeluje do Apple i Google

UOKiK apeluje do Apple i Google

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów alarmuje, że aplikacje ściągane na telefon mogą prosić konsumentów o dostęp do danych, które będą potem wykorzystywać we własnych celach, a w sklepach Apple i Google trudno znaleźć pełne informacje o zasadach ich gromadzenia. UOKiK wspólnie z 26 organami ochrony konsumentów apeluje o zmiany.

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dołączył do międzynarodowego apelu dotyczącego  sklepów z aplikacjami. 27 instytucji zrzeszonych w Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów (International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN) domaga się, aby Apple i Google umożliwiły dostawcom aplikacji przejrzyste informowanie klientów o zasadach uzyskiwania i wykorzystywania ich danych. Po raz pierwszy taka liczba organów ochrony konsumentów z różnych krajów połączyło siły, aby skłonić firmy do zmiany niekorzystnych praktyk.

UOKiK wskazuje, że aplikacje ściągane na telefon często proszą konsumentów o dostęp do różnorodnych danych, np. do książki telefonicznej, aparatu fotograficznego, dokładnej lokalizacji. Zdarza się, że jest to konieczny warunek, aby pobrać oprogramowanie. Następnie dostawcy aplikacji mogą w różny sposób wykorzystywać pozyskane dane. Co więcej, sklepy  Apple i Google są tak zaprojektowane, że bardzo trudno dowiedzieć się, na jakich zasadach się to odbywa a sami dostawcy nie mają wpływu na sposób prezentowania treści w serwisie, nawet gdyby chcieli rzetelnie wywiązać się ze swoich obowiązków. Dlatego organy konsumenckie z 27 państw apelują, aby Apple i Google zmieniły interfejs sklepów w taki sposób, żeby informacje te były łatwiej dostępne.

– Konsumenci przed pobraniem aplikacji muszą mieć jasne informacje, do jakich danych będzie miała dostęp. Wtedy będą mogli świadomie podjąć decyzję, czy chcą skorzystać z oferty sklepu. Natomiast aplikacje będą mogły ze sobą konkurować ustawieniami prywatności tylko wtedy, gdy konsumenci będą mieli świadomość, jakie są między nimi różnice pod tym względem – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.

UOKiK udzielił również rady konsumentom – Chrońcie swoją prywatność. Ściągając aplikację na telefon, zainteresujcie się, do jakich danych chce mieć ona dostęp. Zastanówcie się też, czy to naprawdę konieczne, np. w jakim celu aplikacja do porównywania produktów potrzebuje waszych kontaktów z książki telefonicznej.

 

Źródło: https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=15326

Udostępnij publikację:
Jesteśmy częścią grupy Omni Modo
Odwiedź nas na naszych profilach
Newsletter
Ustawienia cookies