GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD
Portal o unijnym rozporządzeniu o ochronie danych osobowych
1 grudnia 2020

2 250 000 euro grzywny dla Carrefour nałożone przez CNIL

2 250 000 euro grzywny dla Carrefour nałożone przez CNIL

W efekcie skarg dotyczących grupy Carrefour,  francuski organ nadzoru w zakresie ochrony danych osobowych (CNIL) przeprowadził szereg kontroli od maja do lipca 2019 r. W efekcie ujawnione zostały niedociągnięcia dotyczące przetwarzania danych osobowych klientów oraz potencjalnych użytkowników, a prezes CNIL zdecydował o nałożeniu kary.

Po analizie stanu faktycznego organ nadzoru stwierdził niewywiązanie się przez podmioty
z niektórych wymogów stawianych przez RODO. W związku z powyższym na Carrefour France nałożona została kara w wysokości 2 250 000 euro oraz 800 000 euro na Carrefour Banque.

Zarzuty CNIL, które doprowadziły do nałożenia kary finansowej dotyczyły m.in.:

  1. Niedochowania okresów retencji danych w przypadku danych osobowych zebranych
    w ramach programu lojalnościowego po ustaniu kontaktu z klientem. 28 mln rekordów przetwarzane, były przez okres od 5 do 10 lat. Podobna sytuacja dotyczyła 750 tys. Użytkowników carrefour.fr. Zgodnie ze stanowiskiem organu okres ten powinien wynosić maksymalnie 3 lata.
  2. Niewystarczająca realizacja obowiązków informacyjnych. Stosowane klauzule informacyjne nie były jasne oraz precyzyjne. Uniemożliwiało to ich pełne zrozumienie przez podmioty danych. Dodatkowo w ramach pocztowych przesyłek reklamowych wskazywane były jedynie ogólne odniesienia do strony internetowej, nie zaś jej dokładny adres.
  3. Kopiowania dowodów osobistych oraz przechowywania ich kopii bez podstawy prawnej.
  4. Stosowanie licznych plików cookies m.in. w celach reklamowych, bez zebrania uprzednich zgód od osób odwiedzających strony internetowe.
  5. Umożliwienie dostępu do danych osobowych pochodzących z faktur klientów bez uprzedniego uwierzytelnienia, co dowodzi niezastosowania współmiernych środków technicznych i organizacyjnych w celu ochrony danych.
  6. Utrudnianie realizacji prawa osoby, której dane dotyczą, wynikającego z art. 12 RODO, poprzez wymaganie przedstawienia dowodu tożsamości dla każdego wniosku.
  7. Nierealizowanie praw osób wynikających z art. 15, 17 oraz 21 RODO. Carrefour France nie udzielił odpowiedzi na kilka wniosków dotyczących dostępu do danych osobowych. Dodatkowo w kilku przypadkach nie zrealizowało wniosku o usunięcie danych oraz dotyczących sprzeciwu na otrzymywanie reklam poprzez e-mail oraz SMS.
  8. Przekazywania danych w zakresie adresu pocztowego, numeru telefonu, liczbie dzieci przez Carrefour Banque, pomimo informacji, że zakres przekazania będzie dotyczył jedynie imienia, nazwiska oraz adresu e-mail przetwarzanych w ramach programu Carrefour Loyality.

Źródło:

https://www.legifrance.gouv.fr/cnil/id/CNILTEXT000042563756

Udostępnij publikację:
Jesteśmy częścią grupy Omni Modo
Odwiedź nas na naszych profilach
Newsletter
Ustawienia cookies