Dziś mija termin, do którego Kancelaria Sejmu zapowiedziała wykonanie wyroku NSA i udostępnienie posłance Koalicji Obywatelskiej danych osobowych osób popierających kandydatów do KRS. Mocą postanowienia Prezesa UODO zobowiązano Kancelarię Sejmu do powstrzymania się od upublicznienia lub udostępniania tych danych w jakiejkolwiek formie.
Postanowienie Prezesa UODO
Zgodnie z treścią komunikatu opublikowanego na stronie Sejmu, 29 lipca 2019 r. do Kancelarii Sejmu wpłynęło wydane tego samego dnia postanowienie Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych zobowiązujące Kancelarię do powstrzymania się od upublicznienia lub udostępnienia w jakiejkolwiek formie danych osobowych sędziów, zawartych w wykazach osób popierających zgłoszenia kandydatów do Krajowej Rady Sądownictwa.
Postanowienie nie ma charakteru ostatecznego, ale tymczasowy i zakazuje udostępniania danych do czasu wydania przez Prezesa UODO decyzji kończącej postępowanie w sprawie. Zostało ono wydane w związku z postępowaniem wszczętym przez Prezesa z urzędu na podstawie nowej ustawy o ochronie danych osobowych, która weszła w życie 25 maja 2018 r.
Celem prowadzonego przed Prezesem UODO postępowania jest wyjaśnienie, czy ujawnienie danych osobowych sędziów jest zgodne z ustawą o ochronie danych osobowych oraz prawem Unii Europejskiej chroniącym dane osobowe, do którego przestrzegania Polska jest zobowiązana. Kancelaria Sejmu będzie oczekiwać na wydanie przez Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ostatecznej decyzji o dopuszczalności ujawnienia danych osobowych sędziów.
Wniosek o dostęp do informacji publicznej
Sprawa zaczęła się od wniosku posłanki Kamili Gasiuk-Pihowicz z dnia 25 stycznia 2018 r. skierowanego do Marszałka Sejmu RP o udostępnienie do wglądu załączników do zgłoszeń z kandydatami do Krajowej Rady Sądownictwa, które dotychczas wpłynęły do Kancelarii Sejmu, tj. wykazów obywateli popierających dane zgłoszenie i/lub wykaz sędziów popierających dane zgłoszenie.
Szef Kancelarii Sejmu decyzją z lutego 2018 r., odmówił udostępnienia informacji publicznej dotyczącej załączników do zgłoszeń kandydatów na członków Krajowej Rady Sądownictwa w zakresie wykazów obywateli oraz wykazów sędziów popierających zgłoszenia. W uzasadnieniu wskazano, iż ustawą szczególną, określającą odmienne zasady i tryb dostępu do informacji będących informacjami publicznymi jest ustawa o Krajowej Radzie Sądownictwa. Podkreślono, że prawo do informacji publicznej nie ma charakteru absolutnego. Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej prawo do informacji publicznej podlega bowiem ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej.
Postępowanie sądowe
NSA rozpatrując skargę na powyższą decyzję wskazał, iż ustawa o Krajowym Rejestrze Sądowym nie zawiera przepisów szczególnych w stosunku do ustawy o dostępie do informacji publicznej regulującej tą materię, a ponadto, ograniczenie prawa do informacji publicznej w stosunku do wykazu sędziów popierających zgłoszenia kandydatów do KRS nie może mieć zastosowania, bowiem informacja ta ma związek z wykonywaniem przez sędziów funkcji publicznych. W ocenie Sądu wyłącznie znajduje natomiast zastosowanie w przypadku zgłoszeń dokonywanych przez obywateli, z uwagi na ochronę prywatności osób fizycznych. Mocą wyroku NSA z dnia 28 czerwca 2019 r. (sygn. akt I OSK 4282/18) w przedmiocie odmowy udostępnienia informacji publicznej oddalono skargę kasacyjną Szefa Kancelarii Sejmu na powyższe rozstrzygnięcie.