GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD

Projekt badawczy dotyczący „prawa do bycia zapomnianym” wraz z komentarzem autora

Projekt badawczy dotyczący "prawa do bycia zapomnianym" wraz z komentarzem autora

WSTĘP

Prawo do bycia zapomnianym z perspektywy administratora.

Prawo do bycia zapomnianym, czyli nowe i szersze wcielenie prawa do usunięcia danych osobowych nie jest proste w implementacji dla administratorów, których główna działalność polega na publikacji treści w Internecie na szerszą skalę.

Portale społecznościowe, prasa, fora internetowe, strony agregujące informacje o użytkownikach – wszędzie tam przedsiębiorcy muszą opracować i wdrożyć odpowiednie mechanizmy rozpatrywania i realizacji wniosków pochodzących od podmiotów danych.

W kontekście przedstawionych badań, cieszy fakt, że prawo to w szerszej lub węższej formie przysługuje w porządkach prawnych na różnych kontynentach. Trzeba jednak pamiętać, że gwarancją jego stosowania jest właściwe zaprojektowanie i wdrożenie rozwiązań:

  1. zapewniających udzielenie użytkownikom pełnej informacji o przysługujących mu prawach. Z tej perspektywy mylące może być np. wielokrotne informowanie o „prawie do usunięcia danych”, gdy podmiot jest zobowiązany przetwarzać je na mocy przepisów powszechnie obowiązującego prawa przez okres kilkudziesięciu lat;
  2. cała komunikacja musi być prowadzona w zwięzłej, przejrzystej, zrozumiałej i łatwo dostępnej formie, jasnym i prostym językiem – w szczególności gdy informacje są kierowane do dziecka;
  3. administrator powinien przewidzieć mechanizm weryfikacji tożsamości wnioskodawcy;
  4. należy wdrożyć procedurę realizacji prawa, w szczególności oceny przesłanek wskazanych w art. 17 RODO, w tym jeżeli administrator upublicznił dane osobowe, a ma obowiązek usunąć te dane osobowe, to – biorąc pod uwagę dostępną technologię i koszt realizacji – należy przewidzieć rozsądne działania, w tym środki techniczne, by móc poinformować administratorów przetwarzających te dane osobowe, o żądaniu osoby.

Administrator musi być także w stanie ocenić i w razie potrzeby wykazać, że uprawnienie takie nie przysługuje osobie, gdyż przetwarzanie jest niezbędne:

  1. do korzystania z prawa do wolności wypowiedzi i informacji;
  2. do wywiązania się z prawnego obowiązku wymagającego przetwarzania na mocy prawa Unii lub prawa państwa członkowskiego, któremu podlega administrator, lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
  3. z uwagi na względy interesu publicznego w dziedzinie zdrowia publicznego,
  4. do celów archiwalnych w interesie publicznym, do celów badań naukowych lub historycznych lub do celów statystycznych, o ile prawdopodobne jest, że prawo to uniemożliwi lub poważnie utrudni realizację celów takiego przetwarzania.

W świetle ostatnich decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych realizacja takiego prawa powinna być także oceniana pod kątem zachowania zasady rozliczalności (kiedy, jak i dlaczego usunięto dane), a także oceny ryzyka (jakie środki organizacyjne i techniczne są tu angażowane).

r. pr. Tomasz Osiej

Projekt badawczy dotyczący „prawa do bycia zapomnianym” w krajach G20,  w języku angielskim, dostępny jest w poniższym linku:

„Prawo do bycia zapomnianym” w ustawodawstwie ochrony danych osobowych krajów G20_

Komentarz autora badania P. dr Krzysztofa Garstki

„Prawo do bycia zapomnianym” w ustawodawstwie ochrony danych osobowych krajów G20

Po decyzji ETS w sprawie C-131/12 Google Spain (2014), zwrot „prawo do bycia zapomnianym” zagościł na czołowych stronach wielu gazet. 24-go września 2019 r. Trybunał Sprawiedliwości przypomniał nam w dwóch wyrokach dotyczących tego konceptu (sprawy C-136/16 oraz C-507/17), że ta sytuacja może się jeszcze nieraz powtórzyć.  Myśl, iż można w jakiś wsparty prawem sposób wytrzeć swoje ślady (lub ślady do nas prowadzące) słusznie rodzi znaczące kontrowersje i trudne pytania.

Z jednej strony mamy kuszącą ideę kontroli nad danymi osobowymi pędzącymi przez tradycyjnie nieokiełznaną prerię cyberprzestrzeni; z drugiej jednak strony, ta kontrola mogłaby przerodzić się w cenzurę komunikacji publicznej na niesamowitą skalę.

W tym artykule chciałbym przybliżyć Państwu wyniki projektu badawczego dotyczącego „prawa do bycia zapomnianym” w krajach G20, który podjęliśmy wraz z Dr David’em Erdosem na University of Cambridge, a którego tekst w języku angielskim zamieszczony został powyżej.

Dla przypomnienia i w uproszczeniu: w sprawie Google Spain, ETS uznał iż jest możliwe by osoby fizyczne usuwały wyniki z wyszukiwarki Google’a, prowadzące (po wpisaniu imienia i nazwiska) do stron z ich danymi osobowymi, zakładając iż owe dane są „niewłaściwe, (już) niestosowne czy też nadmierne w stosunku do celów, w jakich są one przetwarzane”. Prawa z Dyrektywy 95/46 które zostały w tym celu zinterpretowane to prawo do sprostowania niekompletnych/niedokładnych danych, prawo do usunięcia danych przetwarzanych bezprawnie, oraz prawo do sprzeciwienia się przetwarzaniu danych osobowych. RODO, które zastąpiło Dyrektywę 95/46, zawiera odpowiedniki tychże praw.

Publikacja wyroku Google Spain spotkała się z dużą falą krytyki; niektórzy (zwłaszcza Amerykańscy) komentatorzy scharakteryzowali owe orzeczenie jako Unijną pomyłkę, antagonistyczną do prawa do swobody wypowiedzi. Wraz z Dr Erdosem, postanowiliśmy poszukać „prawa do bycia zapomnianym” (rozumianego jako szerszy koncept w prawie ochrony danych osobowych, a nie pojedyncze orzeczenie o wyszukiwarkach internetowych) poza granicami Unii Europejskiej, ze szczególną uwagą poświęconą mechanizmom ustawodawczym mającym na celu unormowanie relacji tego prawa z prawem do swobody wypowiedzi. Nurtowało nas tu zwłaszcza pytanie, czy te dwa fundamentalne prawa mogą koegzystować w symbiozie. Postanowiliśmy skupić się na krajach G20, zakładając optymistycznie, iż rozwój ekonomiczno-technologiczny  powinien, przynajmniej w teorii, iść w parze z wysokiej jakości ustawodawstwem.

Oto główne wnioski:

Gorąco zapraszamy do lektury całego raportu, który opublikowaliśmy w trybie Open Access na platformie SSRN – https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3451269

Zachęcamy również do lektury wcześniejszego raportu, dotyczącego regulacji „prawa do bycia zapomnianym” w międzynarodowych instrumentach ustawodawczych dotyczących ochrony danych osobowych –https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/19402

Dr Krzysztof Garstka

University of Cambridge