GDPR.pl – ochrona danych osobowych w UE, RODO, IOD

Systemy monitorujące prace kierowców muszą szanować ich prywatność

Systemy monitorujące prace kierowców muszą szanować ich prywatność

Systemy monitorujące prace kierowców muszą szanować ich prywatność

Francuski organ do spraw ochrony danych osobowych (Commission Nationale de l’Informatique et des LibertésCNIL) opublikował na swojej stronie internetowej wskazówki dotyczące wykorzystywania kamer wyposażonych w sztuczną inteligencję (AI), w celu wspomagania kierowców zawodowych podczas wykonywania przez nich pracy. W ocenie regulatora, pracodawcy, którzy będą wykorzystywać tego typu narzędzia muszą uwzględnić również zasady dotyczące ochrony danych osobowych i prywatności kierowców.

Firmy chcą instalować kamery z AI

CNIL wskazał, że niektórzy pracodawcy (firmy transportowe) są zainteresowani zainstalowaniem kamer opartych o AI w pojazdach, z których korzystają ich pracownicy. Takie kamery – jak zauważa regulator – mogą służyć na przykład do wykrywania zmęczenia kierowcy (identyfikując wczesne oznaki zmęczenia) lub objawów zasypiania podczas jazdy. Mogą one również pomóc wykryć sytuacje, w których kierowca nie jest odpowiednio skupiony na jeździe, np. jego wzrok nie jest skierowany na drogę, korzysta on z telefonu komórkowego, czy też np. pali papierosy. Co do zasady, takie urządzenia mogą umożliwiać przesyłanie danych związanych z zarejestrowanymi alertami, jak również materiał video, do podmiotu dostarczającego urządzenia, jak również do pracodawcy. CNIL podkreślił, że wykorzystywanie kamer opartych o AI może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw osób, których dane dotyczą. Decydując się na wdrożenie takich narzędzi, pracodawcy muszą więc – jeszcze przed ich uruchomieniem – podjąć wszelkie środki, aby zapewnić zgodność z przepisami prawa w tym zakresie.

CNIL pomaga zidentyfikować cele przetwarzania

Francuski regulator zwrócił uwagę, że firmy transportowe są zobowiązane zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo zarówno swoim pracownikom, jak i innym użytkownikom dróg. Ma to szczególne znaczenie w przypadku np. świadczenia usług w zakresie przewozu materiałów niebezpiecznych. Biorąc to pod uwagę, CNIL wskazał, że wykorzystywanie inteligentnych systemów monitorowania pracy kierowców, może służyć realizacji takich celów, jak np. minimalizacja ryzyka wystąpienia wypadków drogowych, podnoszenia świadomości kierowców, czy też ich ocena. Organ nadzorczy podkreślił jednak, że pracodawcy powinny zachować równowagę pomiędzy realizacją wskazanych celów, a zapewnieniem odpowiedniej ochrony danych osobowych i prywatności swoich pracowników. Przetwarzanie danych w tym zakresie musi być bowiem zgodne m.in. z zasadą proporcjonalności. Wdrożone inteligentne systemy – w ocenie CNIL – nie mogą zatem służyć do ciągłego monitorowania pracowników, w tym np. w zakresie wykorzystywania przez nich czasu pracy.

Monitorowanie jako prawnie uzasadniony interes

Co ciekawe, organ nadzorczy wskazał wprost, że jedyną możliwą podstawą prawną przetwarzania danych osobowych, która może mieć zastosowanie w przypadku wykorzystywania kamer opartych o AI do monitorowania pracy kierowców, jest prawnie uzasadniony interes pracodawcy. CNIL zwrócił bowiem uwagę, że:

Organ nadzorczy zauważył, że wykorzystywanie kamer video, które będą rejestrowały przestrzeń kabiny pojazdu, może być – pod pewnymi warunkami – oparte o tzw. uzasadniony interes administratora, jakim jest w tym przypadku zapewnienie bezpieczeństwa osób i mienia pracodawcy.

Nie można zapominać o prawach podmiotów danych

Francuski regulator podkreślił, że wdrożenie przez firmę transportową kamer opartych o AI do monitorowania pracy kierowców, nie zwalnia administratora z zagwarantowania pracownikom możliwości realizacji przysługujących im praw w zakresie ochrony danych osobowych, w tym m.in. prawa dostępu do danych, czy też wyrażenia sprzeciwu. Ponadto, kierowcy, którzy będą podlegać monitoringowi muszą zostać o tym odpowiednio poinformowani, w tym powinny im zostać przekazane informacje dotyczące przetwarzania ich danych osobowych w tym celu.

 

Źródło:

https://www.cnil.fr/fr/les-cameras-augmentees-dans-les-habitacles-des-vehicules-de-transport-de-marchandises